logo logo
mrt 1

E-mailmarketing, do's and don'ts

Voor velen van jullie is het versturen van een nieuwsbrief of het sturen van een evenement via e-mail een goede manier om je (potentiële) klanten op de hoogte te brengen van wat je te bieden hebt. Maar je mag niet iedereen zomaar zakelijk mailen, daar zijn ongeschreven regels maar ook wetten voor. Als je aan deze voorwaarden voldoet dan ben je safe:

  • Al bestaande klanten mag je mailen, maar potentiële klanten niet zomaar. Alleen als je potentiële klanten zich hebben ingeschreven voor je informatie, mag je ze mailen. Maar netter is om iedere klant zich te laten inschrijven, potentiële klant of niet, dan is het altijd duidelijk.
  • Iedereen die heeft ingeschreven heeft, ook je bestaande klanten, moeten de mogelijkheid krijgen zich uit te schrijven bij elke mail die je stuurt.
  • Als klanten zich hebben ingeschreven maar daarna weer uitgeschreven hebben, dan mag je ze niet meer mailen! Het is dus belangrijk om je administratie van je nieuwsbrief of andere maillijst goed op orde te houden en alleen je nog geldige inschrijvers te mailen.

Daarnaast zijn er nog een paar praktische tips:

  • Zorg dat je abonnee's zich makkelijk kunnen uitschrijven, met 1 klik op een link vanuit je mailbericht.
  • Zorg dat je periodiek een nieuwsbrief stuurt en zorg dat je een voorraadje onderwerpen hebt om genoeg inhoud te kunnen bieden aan je nieuwsbrief voor een aantal nieuwsbrieven.
  • Maak je nieuwsbrief persoonlijk, zorg dat je nieuwsbrief gericht is met in de aanhef de naam van de klant. Dat betekent dus ook dat je die gegevens moet verzamelen om dit te kunnen. Een nieuwsbrief beginnende met "Beste lezer,..." of iets dergelijks is erg onpersoonlijk en kan de acceptatiegraad van je nieuwsbrieven verlagen.
  • Zorg dat je nieuwsbrief zo is gemaakt dat je het vanuit jouw persoon schrijft: gebruik de ik-vorm en mail niet als je bedrijf maar met jouw naam. Ook dat maakt de nieuwsbrief persoonlijker.
  • Heb je veel tekst in je nieuwsbrief: gebruik dan een kleiner lettertype. Heb je weinig tekst, gebruik dan een groter lettertype. Lezers weten bij het zien van een kleiner lettertype automatisch dat er wat meer tekst moet worden gelezen. Dan kloppen de verwachtingen en gaat je lezer ook sneller er even voor zitten.
  • Heb je heel erg veel tekst, dan kan je beter een inleiding schrijven en verder linken naar een completer verhaal op je website (bijvoorbeeld naar een evenement of een blog op je website). Zo voorkom je dat je lezers afhaken op veel tekst.
  • Gebruik alleen standaardlettertypes die iedereen wel op zijn pc heeft staan. Dat ene hele mooie lettertype gebruiken dat je gekocht hebt of gedownload of gewoonweg bijna niemand heeft is niet geschikt om een nieuwsbrief te maken, want die worden niet getoond zoals bedoeld. De lettertypes die je zonder meer goed kan gebruiken zijn:
    Schreefloos: Arial, Arial Black, Tahoma, Trebuchet MS en Verdana.
    Voor lettertypes met schreef kan je het beste: Courier, Courier New, Georgia, Times en Times New Roman gebruiken.
    (bron: https://templates.mailchimp.com/design/typography/)

Wil je meer lezen over e-mailmarketing, bekijk dan deze blog van Antagonist: https://www.antagonist.nl/blog/2017/02/e-mailmarketing/

Wil je meer weten over e-mailmarketingsoftware waarmee je bovenstaande goed kan regelen en in goede banen kan leiden. Dan ben je geïnteresseerd in Mautic. Wil je Mautic inzetten voor je marketingcampagnes? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.